حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است بیانیه جنبش مطالبه در حمایت از خیزش‌های اعتراضی| اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید حذف شود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: معلمان سربازان خط مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند آیت‌الله علم‌الهدی: هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است| سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی لیبرال دموکراسی غرب دانشگاه آمریکایی دانشجویان معترض را به اخراج تهدید کرد
سرخط خبرها

وزیر کشور: شهرداران مسئولیت فرهنگی و هویتی بر عهده دارند

  • کد خبر: ۲۱۷۴۰۲
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
وزیر کشور: شهرداران مسئولیت فرهنگی و هویتی بر عهده دارند
وزیر کشور گفت: اینکه انسان‌ها صرفا کنار هم باشند کافی نیست بلکه باید روح جمعی و فرهنگ جمعی هنجار‌های مثبت در جامعه حاکم باشد؛ بنابراین شهردار یک مسئولیت فرهنگی-هویتی و یک وظیفه مهم به عهده دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد وحیدی در آیین سپاس از برگزیدگان نخستین دوره «شهردار برتر» خراسان رضوی که امروز ۲۴ اسفند در مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: تشکر می‌کنم از این ایده مطلوب استاندار خراسان رضوی و سایر دست‌اندرکاران. انشالله بین دهیاران این اتفاق رخ دهد. اینکه چرا باید شهردار برتر انتخاب شود و اهمیتی آن چیست مربوط به اهمیت کاری است که در شهر‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: شهر می‌تواند و باید یک مجموعه‌ای با هویت اصیل فرهنگی باشد. شهر‌های ما هویت دارند و این هویت‌دار بودن بسیار مهم است. شهر محل تجمع انسان‌هاست و لازمه‌آن این است که هنجار‌های حاکم بر یک شهر آنچنان قوی باشد که شهر به عنوان شهر شناخته شود؛ اینکه انسان‌ها صرفا کنار هم باشند کافی نیست؛ بلکه باید روح جمعی و فرهنگ جمعی و هنجار‌های مثبت در آن جامعه حاکم باشد؛ بنابراین شهردار یک مسئولیت فرهنگی و هویتی و یک وظیفه مهم به عهده دارد.

وزیر کشور ادامه داد: از نظر معماری، مبلمان شهری و به طور کلی چینش بخش‌های مختلف، شهر باید یک هویتی داشته باشد که متناسب با اصالت آن مجموعه و مردم باشد. حفظ و تقویت هویت شهر بر عهده شهردار است.

معماری شهرها بسیار مهم است 

وحیدی با بیان اینکه معماری شهرها بسیار مهم است، عنوان کرد: در سیاست‌های رهبر معظم انقلاب به معماری ایرانی اسلامی پرداخته شده اما ما کم به آن پرداختیم لذا باید بیشتر بپردازیم.

وی افزود: اقتصاد شهری نیز حائز اهمیت است؛ باید اقتصاد شهر بچرخد. نمی‌شود مجموعه‌ای دور هم باشند و تعریفی از اقتصاد شهری وجود نداشته باشد؛ اینکه اقتصاد شهر را چگونه طراحی کنیم مهم است و اقتصاد شهری صرفا مربوط به پروژ‌های عمرانی نیست. اینکه شهر را با چه اقتصادی بنا و اداره کنیم مسئله مهم دیگری است که باید در شهر مورد توجه باشد. 

وزیر کشور با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها، اظهار کرد: سیما و منظر را بعضا با مبلمان شهری یکسان می‌دانند، اما می‌تواند معنای وسیع‌تری داشته باشد و می‌تواند که ترکیبی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد؛ ترکیب مناسب این‌ها به علاوه آن فضا می‌تواند سیما و منظر را شکل دهد. سیما و منظر صرفا چهره بصری تنها نیست و باید عمق داشته باشد؛ یعنی در بخشی از ماجرا اینطور اتفاق بیفتد که سیما و منظر و مسئولیت‌های اجتماعی به خوبی خود را نشان دهد. 

وحیدی ادامه داد: اگر بنا باشد در شهر برخی از مسائل نباشد یعنی شهر بدون تکدی‌گری، با کمترین آسیب‌های اجتماعی، شهر بدون کودکان کار، شهر بدون معتاد متجاهر و ... . تمام آنچه که چهره شهر را می‌تواند دچار مشکل کند باید در مجموعه شهری ملاحظه کنیم که بخشی به مسائل فرهنگی، بخشی به اقتصاد و بخشی به مسائل اجتماع برمی‌گردد.

وی در ادامه گفت: وقتی در یک شهر سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باشد آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند و شهر، پرنشاط می‌شود و مردم با روحیه خوب در آن کار می‌کنند؛ این شهر با کمترین فشار روانی مواجه می‌شود. حال چه کنیم که شهر با کمترین فشار روانی مواجه باشد؟ شهر تروتمیز باشد، حمل و نقل عمومی مطلوب باشد، فضای مناسب، تفریح، ورزش و فضای خانوادگی باشد. باید به این مسائل اهمیت دهیم؛ این از تکالیف ماست؛ باید شهر را با این چهر‌ه‌های مثبت بشناسیم. 

کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست 

وحیدی با تأکید بر اینکه کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست، بیان کرد: شهرداری یک کار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است؛ ترکیبی از همه اتفاقاتی که باید رخ دهد و شهر نمونه ما را می‌سازد. شهر نمونه شهری است که از این چهره‌ها و آسیب‌ها نداشته باشد یا در حداقل داشته باشد؛ شهری است که چهره‌های مثبت زیاد داشته باشد، شهری که مردم با آن احساس همبستگی و راحتی کنند. فضا و عطر جهاد و شهادت فضای غالب شهرهای ماست؛ یک فضای بسیار معنوی که باید آن را ارج نهاد؛ این فضاها به شهرداران کمک می‌کند. این فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود کار شهرداران بسیار راحت می‌شود؛ شهردار باید به فضای معنوی شهر توجه کند لذا شهرداری و شوراهای شهرها مسئولیت بزرگی را به عهده دارند.

وی افزود: چه بکنیم که شهرما، شهر تراز باشد؛ یعنی مردم احساس راحتی و محبت را تجربه کنند؟ این در شهرهای کوچک تر کار ساده‌تری است اما در شهرهای بزرگ دشوار است و  باید برای آن‌ها مدل و الگوها داشته باشیم؛ لذا این خدمت بزرگی است که همت شهرداران و شوراهای شهر ما را می‌طلبد. 

شهرداران باید به معلولین توجه کنند

وزیر کشور گفت: آرزو دارم به دستاوردهای خوبی برای بهبود هرچه بیشتر فضاهای شهری و خدمت به مردم برسیم. متناسب‌سازی بسیار حائز اهمیت است. شهرداران باید به معلولین توجه کنند و فضا را برای آنان آماده کنند؛ نباید معلولی باشد که احساس غربت کند. همچنین آرامستان‌ها را که جای مقدسی است رسیدگی کنید و به نحوی نگهداری کنید که مورد رضایت مردم باشد.

وحیدی ادامه داد: درخواستی که از شهرداران وجود دارد تفکیک زباله از مبدا است؛ تاریخ آن رو با پایان است. این تفکیک از مبدا را باید در شهرها جدی بگیرید. پسماند پدیده‌‌ای است که باید در کنترل و مهار باشد. گاهی انجام این کار برای خانواده‌ها به خاطر فضاهای کافی که در اختیار ندارند فشار روانی ایجاد می‌کند، باید برای آن تدبیری اندیشید. شهردار و شهرداری باید به همه این‌ها فکر کنند.

وی در نهایت تاکید کرد: شهرداران پرچم‌داران ما در اقدامات مهم هستند؛ آن‌ها باید خود را مسئول بدانند. ما از شهرداران انتظار داریم انشالله بتوانند این مسئولیت بزرگ را به خوبی انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->